Педагогіка сучасного дня вимагає від учителя-предметника не
тільки високого професіоналізму(в розумінні володіння фізикою), але і високого
рівня володіння методичною підготовкою Сухомлинський писав, що саме від
педагога залежить, чим саме стане серце дитини – «ніжною квіткою чи
засушеною корою». Він наголошував, що робота вчителя – це творчість, а не
буденне заштовхування знань у дітей. Для кожного
вчителя дуже важливо, щоб діти, дивлячись на нього, перш за все сприймали
його як педагога-людину, яка здатна співпрацювати. Творчій співпраці
вчителя і учня сприяють інтерактивні методи навчання, які захоплюють учнів,
пробуджують у них інтерес, навчають самостійного мислення.
Термін "інтерактивний”
прийшов до нас з англійської і має значення "взаємодіючий”. Використання
інтерактивного навчання не самоціль. Це лише засіб для досягнення тієї
атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозуміння і
доброзичливості, надає можливості дійсно реалізувати особистісно-орієнтоване
навчання. На
своїх уроках я застосовую різноманітні форми й методи навчання, прагну, щоб
кожен учень був активним його учасником Адже вчитель – це творець уроку, а учні
в класі – його асистенти, без яких не відбувається навчальне дійство.
Сучасні уроки відзначаються
різноманіттям форм організації навчання: лекції, семінари,практикуми, ігри,
конференції, презентації тощо. Кожен урок – це ще одна сходинка до храму знань
і умінь.
У своїй педагогічній роботі я широко
використовую під час проведення уроків фізики
інтерактивні технології. Досвід моєї роботи, практика переконують, що за
всієї різноманітності нетрадиційних уроків в основі кожного з них лежить така
форма організації навчання. Так, в 11 класі було
проведено урок-диспут "Рентген чи Пулюй”, метою якого було вшанувати пам’ять
видатного вченого, науковця світового рівня, здійснювати патріотичне виховання,
розкрити учням славні сторінки вітчизняної фізики.
Із захоплення одинадцятикласники
готувались до уроку – рольової гри "Суд
над Фізикою”. Цей урок-рольова гра був проведений, як урок узагальнення та
систематизації знань. У старших класах групова робота також зарекомендувала
себе з позитивної сторони. Так, при вивченні теми "Сила Ампера”, в 10 класі,
клас ділиться на групи (по 4 уч.). Кожній групі даю блок запитань, на які вони
повинні дати відповідь, користуючись підручником, приладами, таблицями,
довідниками.
Різновидом
загальногрупового обговорення є технологія "Мікрофон”, яка надає можливість
кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або
висловлюючи свою думку чи позицію.
Доводилось у своїй роботі
використовувати й типу технологію, як "Ажурна пилка” ("Мозаїка”) Ця технологія
використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати
разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу.
Урок – казку проводила з учнями 8 класу «Пригоди у країні Електронія».
Згадуються слова В. Сухомлинського,
який писав, що наша праця проходить у світі
дитинства – ось про що не можна забувати ні на хвилинку. А це особливий
світ, який ні з чим не порівняти. Треба знати його, але цього мало. В кожному
вчителеві повинна сяяти і ніколи не згасати маленька іскорка дитини. Звичайно
життя дитячого серця щогодини несе нам задоволення і невдоволення, радість і
прикрість, подив і захоплення, ласку і гнів.
У тому широкому діапазоні, що його дає нам світ дитинства, є приємні і
неприємні мелодії, які радують і які засмучують. Уміти розібратися в цій
гармонії – найважливіша умова духовної повноти, радості й успіху в педагогічній
праці.
Готуючись до уроку стараюсь продумати
кожний крок, знайти ті непомітні вузлинки, з якого народжується запитання. Адже
запитання збуджує бажання вчитися. Для цього треба знати, що сказати, а що
залишити недоговореним – це ніби приманка для мислення школяра. Як відомо в
двигуні внутрішнього згоряння робочу суміш запалює іскра. Так само учнівську
думку запалює інтерес. Необхідно навчити дитину любити і хотіти, а вже потім
знати і вміти.
|